Co to jest konstruktywna krytyka?
Jako menedżerowi zdarzają się sytuacje, w których trzeba udzielić pracownikom wskazówek. Może to być trudne, zwłaszcza jeśli to, co chcesz im powiedzieć, może zostać odebrane jako krytyka ich pracy.
Bez wątpienia słyszałeś o konstruktywnej krytyce, ale czym ona jest i jak jej udzielać?
Mówiąc najprościej, konstruktywna krytyka to nie ostre słowa wypowiadane przy nowoczesnych stołach w salach konferencyjnych na oczach wszystkich, ale rozmowa w cztery oczy z pracownikiem jako menedżerem. Jest to okazja do przekazania informacji zwrotnej na temat konkretnego aspektu jego pracy i udzielenia mu wskazówek, jak może się poprawić. Konstruktywna krytyka jest, jak sama nazwa wskazuje, konstruktywna i ma na celu pomóc pracownikowi w nauce.
Zobacz ten film, by dowiedzieć się, jak udzielić najlepszej konstruktywnej krytyki.
Najlepiej jest to robić na osobności, np. w kabinie lub w cichym miejscu, i podkreślać także pozytywne aspekty. Zachowanie równowagi między pozytywnymi i negatywnymi aspektami pomoże pracownikowi zrozumieć, że nie "dokuczasz mu", ale pomagasz mu się ukierunkować.
Jak udzielać konstruktywnej krytyki?